مقیاس هوشی تست هوش وکسلر برای بزرگسالان:
نمونه و سنجش هوشی و تست هوش وکسلر ردهی بزرگسالان ویژهی سنجش هوش رو به پیشرفت و فزاینده نیست و هوش پس روی را میسنجد. بدین سبب نمیشود از نمونه و سنجش هوشی بچهها جهت ارزیابی رده ی بزرگسال بهره گرفت ، چرا که مقصود و اعتبار ، زمان اجرای آزمون ، نامطلوب بودن معیارهای سنی و ذهنی و بهره هوشی برای اشخاصی که رشد خویش را کامل گذراندهاند نواقصی در خود خواهد داشت. شیوهی امتیازگذاری و انجام آزمون مشابه نمونه و سنجش هوش بچهها صورت میگیرد و بهره هوشی براساس انحراف از متوسط ردهی سنی مشخصی به دست میآید.
رتبه بندی و اعتبار و رواج تست هوش وکسلر جهت هر ردهی سنی تا ۷۰ سالگی برآورد گردیده است. در این جا زمانی که بهره هوشی را برآورد و اندازهگیری میکنند مخرج تقسیم که سن زمانی را نمایان میسازد به نسبت سن فرد تقلیل خواهد یافت. برای ردهی سنی ۲۰ تا ۲۴ این عدد۱۵/۵ و برای ردهی سنی ۲۵ تا ۲۹ سال این عدد ۱۵ و … میباشد. نتایج و امتیاز فرد آزمون دهنده در تست هوش وکسلر با عملکرد میانگین ردهی سنی ۲۰ تا ۲۴ سالگی ، زمانی که افراد بیشترین ظرفیت و قابلیتهای فکری و مغزی را دارند مورد سنجش قرار میگیرد. شایان ذکر است در برآورد و سنجش عادی بهره هوشی سن زمانی از ۱۶ سال تعدی نخواهد کرد. پس از نمونه و سنجش هوش وکسلر بزرگسالان نمونهها و سنجشهای مختصر شده متفاوتی جانشین شدند که با این نمونهها و تستها پیوستگی بسیاری داشتند.
نمونه و سنجش تست هوش وکسلر برای کودکان:
نمونه و سنجش هوشی در تست هوش وکسلر ردهی کودکان یک تست و سنجش آنالیزی میباشد که امتیازگذاری آن برطبق درصد و حد توفیق آزمودنی صورت میپذیرد. این تست ویژه بچههای ردهی سنی ۵ تا ۱۵ سال است. مجموع نمونه و سنجش از ۱۲ خرده تست تهیه گردیده است که خرده تست مازها و حافظه عددی هر دو تستهای مازاد و فرعی به شمار میآیند و در صورتی که آزمون گیرنده از زمان لازم برخوردار باشد قادر است این دو آزمون را نیز پیوست دهد یا در صورتی که به حاصل و برآیند یک تست اطمینان ننمایند ، ارزشیاب قادر است از این دو آزمون همچون یک تست جایگزین بهره بگیرد.
خرده تستها در تست هوش وکسلر براساس مشخصههای زبانی و غیرزبانی در دو طبقه قرار میگیرند.
مجموعه آزمونهای زبانی تست هوش وکسلر عبارتند از:
- اطلاعات عمومی
- ادراک عمومی
- تشابهات
- گنجینه لغات
- حافظه عددی
-
مجموعه آزمونهای عملی تست هوش وکسلر عبارتند از:
- کامل نمودن تصاویر
- تنظیم داستانهای تصویری
- مکعبها
- اتصال قطعات
- رمز نویسی
- مازها
-
روش امتیازگذاری تست کودکان تست وکسلر
جهت جواب هریک از پرسشها یک نمرهی خام مهیا شده ، امتیازات تمام خرده تستها برطبق جداول و فهرستی که براساس سن و جهت طبقههای زبانی و غیرزبانی به صورت مجزا تدوین شده است ، به مقیاس مشخصی مبدل میگردد و امتیازت تعدیل شده فراهم میگردد. مجموع امتیازات در تست هوش وکسلر تعدیل شده در خرده تستها برطبق جداول دیگری به میزان بهره هوشی آزمودنی مبدل میگردند. نظر به این
که با این نمونهها و سنجشها ۱۰ تا ۱۲ امتیاز مختلف به دست میآید میشود برای فرد آزمایش دهنده یک شرح حال روانی هم فراهم نمود و در مورد وضعیت و ابعاد هوش وی دادهها و معلومات قابل توجهی تهیه کرد.
محاسن تستهای هوش وکسلر :
- اطلاعات واضح و مشخصی دربارهی عملکرد ادراکی شخص با نظر به جوابهای وی به خرده تستها در تست هوش وکسلر به دست میدهد.
- امکان تطبیق و سنجش ویژگیهای مثبت و منفی روانی با تطبیق عملکرد هر یک از خرده تستها را فراهم میسازد.
-
معایب تست هوش وکسلر :
- در قیاس با آزمونهای استنفورد بینه محدودهی پایانی هوش را مورد سنجش قرار نمیدهد.(پایینتر از ۴۰ و بیشتر از ۱۶۰) اما در هوش میانگین با آزمونهای بینه پیوستگی دارد اما در دامنهی هوشی کم و زیاد بین آنها ارتباط اندکی وجود دارد.
- در گزارش و شرح عملکرد هوش هر طبقه سنی به خصوص دشواریها و معایبی در تست هوش وکسلر دارد. زیرا در هر دو دامنهی ردههای سنی هیچ بچهای در طبقهها مقیاس یابی نگردیده بدین صورت که ردهی سنی ۶ ساله دارد ولی طیف تا ۶ سال و ۵ ماه را ندارد و جهت ارزیابی آن شیوهی قیاس و استنتاج را به کار گرفته است.
- امتیازات خرده تستها در تست هوش وکسلر برای اشخاص بشیتر از ۷۰ سال با فزونی سن کاسته شده ولی میزان این کاستگی در هر خرده تست با یکدیگر فرق دارد ، روان شناس امکان دارد این اختلافات را به اشتباه تشریح و تعبیر نماید و آن را به ویژگیها و خصوصیات مثبت و منفی اشخاص سالخورده ارتباط دهد.
- سنجش و برآورد هوش زبانی و هوش عملی را به دست میدهد.
- فراهم ساختن شرح حال روانی از جنبهی کیفی هوش اشخاص را فراهم میسازد.
- اختلاف قسمتهای زبانی و غیرزبانی به آزمون گیرنده و یا کارشناس در تحلیل و توجیه کارکرد و نتایج آگاهی و شناخت میدهد.
- مکان دارد در مورد گروههای فرهنگی و نژادی و اجتماعی در تست هوش وکسلر ردهی پایین استفاده زیادی نداشته باشد.
- در امتیازگذاری پارهای از موارد نظیر ادراک و استنباط ، تشابهات و مخزن واژهها حد مشخصی از تفسیر و تعبیر وجود دارد. بدین سبب یک سنجشگر جدی و مقرراتی در مقایسه با ارزشیاب آسانگیر امتیازات پایینی ثبت نماید.
- اصلیترین ایراد نبود گوناگونی بسنده اطلاعات دربارهی اعتبار و ارزشمندی در تست هوش وکسلر است.
-
نکاتی درخصوص انجام تست وکسلر :
- در زمان انجام تست وکسلر هراندازه تسلط و خبرگی داشته باشید نبایست بدون رجوع به پارامترها و معیارها و انجام امتیازگذایر داوری و سنجش را انجام دهید. چرا که جوابهای فرد آزمون دهنده به ویژه در خرده تستهای مفهوم لغات ، درک و فهم ، شباهتها از هم متمایز میباشند.
- افرادی که به کانونهای LD رجوع مینمایند غالباً در ردهی سنی پایینی قرار دارند که هر یک از این کودکان از وضعیت ویژهای برخوردارند و میبایست آگاه باشید که آیا فرد آزمون دهنده فضا و وضعیت موجود را پذیرفته است یا نه.
- در دامنهی زمانی انجام آزمون وکسلر منعطف بودن نکتهی بسیار بااهمیت و در بعضی مواقع ضروری میباشد. همان طور که بیان شده انجام آزمون وکسلر حدوداً یک ساعت و ۱۵ دقیقه وقت لازم دارد. از این رو پیشنهاد میشود که آزمون یا تست وکسلر را در دو نوبت در زمان نزدیک به یکدیگر که بیشتر از یک هفته بین آنها فاصله نباشد اجرا نمایید.
- در زمان اجرای آزمون وکسلر از محیط و فضای مطلوب و به دور از هرگونه محرکهای مخل و اذیت کننده ضروری میباشد.
- پیش از اجرای تست هوش وکسلر نخست میبایست مسائلی نظیر بیقراری ، استرس ، خشونت و مشکلاتی از این نوع رفع گردد آنگاه به انجام تست پرداخت.